Når du har investeret mange penge i et CRM system som skal gøre arbejdet lettere og sikre en bedre kvalitet og service for dine kunder, er der ikke noget værre end når systemet ikke virker eller ikke bliver udnyttet optimalt.
Jeg vil her prøve at udrede alle de normale problemer i forhold til hvorfor din CRM ikke giver dig optimal succes og hvad der kunne være årsagen til at det går galt.
Lad være med at tage munden for fuld!
Et af de vigtigste og bedste råd vi kan give dig som virksomhed er at lade være med at tage munden for fuld. Med det mener jeg at du skal tage højde for hvad din virksomhed reelt har brug for nu og her og ikke udbygge et kæmpe system der slet ikke virker optimalt til en lille virksomhed da man godt kan aftale at lave en udbygning senere hen hvis CRM systemet virker efter hensigten.
Omvendt er det en god ide for en stor virksomhed ikke at begrænse sig for meget i forhold til de mange forskellige funktioner som CRM tilbyder, men der skal selvfølgelig stadig tages højde for hvad virksomheden har brug for og ikke har brug for. Her er det også vigtigt at man ind tænker at de processer der fungerede super godt før det nye system gerne skulle blive ved med at virke super godt og man må derfor sikre sig at det nye system ikke gør det til en alt for kompliceret proces.
Gør det sjovt for dig og din virksomhed at lære det nye system
En af de vigtigste områder når du køber et nyt system til din virksomhed er at få en eller flere til at have ansvaret for at systemet bliver brugt og udnyttet på bedst mulig vis. Her er det bestemt en rigtig god ide at sende nogle ansatte afsted på kursus i systemet så de dermed kan lære fra sig og hjælpe hvor andre ansatte skulle sidde fast.
Heri kunne det også være en god ide at disse specialiserede ansatte i CRM systemet er valgt ud fra hvor gode de er til at motivere andre da vi alle ved at et nyt system ikke vil være fantastisk for alle de ansatte. Her kunne de ansvarlige ansatte sørge for nogen konkurrencer og lignende og dermed implementerer det nye system på en sjov og nytænkende måde.
Tænk i CRM
Det vigtigste er at få dine ansatte til at tænke i CRM, da systemet er designet for at gøre det nemmere for dine ansatte on det er via Intranet eller Internettet. Systemet skal netop hjælpe med at udbygge din virksomhed og gøre kundeplejen til det mest centrale da systemet også kan klare en stor del af papirnusseriet. CRM systemet vil dermed gøre din hverdag lettere, men alt nyt kræver indlæring så tænk CRM og det kommer hen ad vejen.
Jeg håber at denne guide hjælper dig i købet af nyt CRM system og dermed også belyser at der ligger et arbejde i at få et nyt system i en virksomhed.