CRM uden succes ? Hvad går galt?

crm

Når du har investeret flere penge i et CRM system som skal gøre arbejdet lettere og sikre en bedre kvalitet og service for dine kunder. Er der ikke noget værre end når systemet ikke virker eller også ikke bliver udnyttet optimalt.

Jeg vil her prøve, at udrede alle de normale problemer i forhold til hvorfor din CRM ikke giver dig optimal succes og hvad der kunne være årsagen til, at det går galt.

Lad være med, at tage munden for fuld!

Et af de vigtigste og bedste råd vi kan give dig som virksomhed er, at lade være med, at tage munden for fuld. Med det mener jeg, at du skal tage højde for hvad din virksomhed reelt har brug for nu og her og ikke udbygge et kæmpe system der slet ikke virker optimalt til en lille virksomhed, da man godt kan aftale, at lave en udbygning senere hen, hvis CRM systemet virker efter hensigten.

Omvendt er det en god ide for en stor virksomhed ikke, at begrænse sig for meget i forhold til de flere forskellige funktioner som CRM tilbyder Men der skal stadig tages højde for hvad virksomheden har brug for og ikke har brug for. Her er det også vigtigt, at man ind tænker, at de processer der fungerede super godt før det nye system gerne skulle blive ved med, at virke super godt og man må derfor sikre sig, at det nye system ikke gør det til en alt for kompliceret proces;

Gør det sjovt for dig og din virksomhed, at lære det nye system

En af de vigtigste områder når du køber et nyt system til din virksomhed er, at få en eller også flere til, at have ansvaret for, at systemet bliver brugt og udnyttet på bedst mulig vis. Her er det bestemt en rigtig god ide, at sende nogle ansatte afsted på kursus i systemet, så de dermed kan lære fra sig og hjælpe hvor andre ansatte skulle sidde fast.

Heri kunne det også være en god ide, at disse specialiserede ansatte i CRM systemet er valgt ud fra hvor gode de er til, at motivere andre, da vi alle ved, at et nyt system ikke vil være fantastisk for alle de ansatte. Her kunne de ansvarlige ansatte sørge for nogen konkurrencer og lignende og dermed implementerer det nye system på en sjov og nytænkende måde.

Tænk i CRM

Det vigtigste er, at få dine ansatte til, at tænke i CRM Da systemet er designet for, at gøre det nemmere for dine ansatte on det er via Intranet eller også Internettet. Systemet skal netop hjælpe med, at udbygge din virksomhed og gøre kundeplejen til det mest centrale, da systemet også kan klare en stor del af papirnusseriet. CRM systemet vil dermed gøre din hverdag lettere Men alt nyt kræver indlæring, så tænk CRM og det kommer hen ad vejen.

Jeg håber, at denne guide hjælper dig i købet af nyt CRM system og dermed også belyser, at der ligger et arbejde i, at få et nyt system i en virksomhed.