En Skør Idé: Computerspil Baseret på Arbejdsmarkedet

Jeg får nogle gange nogle skøre idéer. De fleste af dem finder jeg hurtigt hullerne i, og smider væk med det samme. Andre gange er idéer dog nogen, der bliver ved med at florere i mit hoved. Selvom de lyder skøre, og jeg intuitivt følte at der måtte være noget galt med dem, så kunne jeg bare ikke finde problemet. Når jeg får den slags idéer så plejer jeg at dele dem med venner og bekendte. Jeg elsker skøre emner med mine skøre venner, og alle kan finde ud af at værdsætte dem. Hvis vi i løbet af sådan en samtale finder problemer med idéen, så kan vi bare grine af, hvor skør den var, og hvor lang tid det tog for mig at indse det. Andre gange så bliver vi dog fascinerede af, hvor god den skøre idé er. Hvordan ingen af os ser ud til, at kunne finde ud af, hvorfor den skøre idé ikke også skulle være en god idé. Når det sker, så gør jeg hvad jeg kan for, at sprede idéen. Hvor skøn ville verden ikke være, hvis gode skøre idéer blev delt og implementeret?

Den skøre idé jeg gerne vil dele her handler om, at lave computerspil baseret på det danske arbejdsmarked. I USA har militæret været ude at få lavet et avanceret 3D skydespil. Det er kendt som det mest realistiske skyde- og krigsspil i verden, og er utroligt populært blandt unge mennesker. Realisme er interessant nok noget, der bliver værdsat af visse folk, der spiller spil.

Spillet har åbnet mange døre fra det amerikanske militær. Ikke alene er spillet en kommerciel succes: det har også stor nytte internt i militæret. De kan bruge det til at køre simuleringer af alle mulige forskellige missioner. Det ville man ikke kunne gøre med et tilfældigt skydespil på markedet, da de ikke er realistiske nok. Samtidig har spillet åbnet op for, at kunne rekruttere mennesker til militæret på en helt ny måde. Folk får et helt andet, og dog realistisk, billede af militæret, når det præsenteres igennem et computerspil. Samtidig lærer de, mens de har det sjovt, og er derfor bedre forberedte til at bidrage til militæret så snart de starter.

Kunne man ikke tænke, at det samme kunne lade sig gøre med mange andre jobs her i Danmark? Alle forretningsmæssige udfordringer kunne gøres til et spændende spil. Jeg ville eksempelvis gerne installere et spil hvor jeg skulle arbejde professionelt med eksport af bil, og skulle løse alle de forskellige ting, der er involveret i eksport processen. Man kunne måske springe de mest kedelige ting over: et tryk på ?Udfør papirarbejde? er nok bedre, end rent faktisk at skulle sidde og udfylde rigtige eksportpapirer. Men idéen er den samme: gik et realistisk indtryk af processen, vis hvor spændingen ligger, og lok så medarbejdere ind i din eksport-virksomhed, der allerede har en forståelse for, hvordan tingene hænger sammen.