Fremtidens læring

Digital læring er fremtiden, og en ny spiller på den digitale læringsbane er Virtual reality (VR). Det er en computerteknologi, hvor et VR headset kan generere realistiske billeder, lyde og andre fornemmelser, der simulerer en brugers fysiske tilstedeværelse i et virtuelt eller imaginært miljø.

Der er to hovedkategorier af virtual reality: den interaktive og den passive. Den interaktive inddrager brugeren, som skal vælge eller klikke inde i VR’en. Den passive er lettere at skabe og udvikle, der er nemlig begrænsede muligheder, så brugerne blot oplever miljøet.

 

Når man tænker på medarbejderudvikling, er chancerne for, at virtual reality ikke er noget, der straks kommer i tankerne. I de senere år har digital læring ændret medarbejderudvikling, og er blevet et supplement til traditionelle metoder, så folk kan lære på afstand, på deres egen tid og i deres eget tempo. Det er blevet et værdifuldt værktøj for virksomheder til bl.a. at øge deres rækkevidde og give medarbejderne en mulighed for at udvikle sig på arbejdspladsen.

 

På trods af alle disse fordele er der stadig udfordringer. Men virtual reality åbner for de bedste aspekter af både virkelige klasseværelser og digital læring. Med værktøjer, der leverer avatarer, der repræsenterer underviserne og brugere, stemme- og videofunktioner, powerpoint og whiteboard-teknologi samt gruppe- og privatmeddelelseskommunikation, finder underviserne, at den nyeste generation af virtuelle verdener kan forenkle forelæsnings- og præsentationsprocessen, tillade brugerne at spørge/svare spørgsmål(uden at forstyrre et foredrag), socialiserer og lære på en meget strømlinet måde. Alt dette gøres med bekvemmeligheden og omkostningseffektiviteten af ??fjernundervisning.